Magyar Addiktológiai Társaság
Hungarian Association on Addictions

Megoldásközpontú szociális tanácsadás

A továbbképzést szervezi: Félúton Alapítvány (1172 Budapest, Liget sor 26.)

A program indításának tervezett időpontja: 2017 május


A program minősítése érvényes: 2020. március 31.
A program célja, tartalma: Egy hatékony, gyakorlatias módszertan elméleti és gyakorlati megismertetése a segítő szakmában dolgozókkal.
A program célcsoportja: szakdolgozó, középvezető, felsővezető, tanácsadó.
A program által közvetlenül érintett pszichiátriai betegek otthona, ellátotti csoport/csoportok: szenvedélybetegek otthona, pszichiátriai betegek rehabilitációs intézménye, szenvedélybetegek rehabilitációs intézménye, szenvedélybetegek nappali intézménye, pszichiátriai betegek nappali intézménye, pszichiátriai és szenvedélybetegek átmeneti otthona, pszichiátriai betegek lakóotthona, egyéb: szenvedély- és pszichiátriai betegek közösségi ellátása.
A szerezhető továbbképzési pontérték: 40
A program indításának tervezett időpontja: 2017 májusa
A program időtartama: 40 óra
A program indításának tervezett helyszíne: Budapest, országos
A résztvevő által fizetendő részvételi díj: 35 000 Ft.
A továbbképzést szervező személy neve: Dr. Zuti Pál
Telefonszáma, email címe: 20/383-6106; dr.zuti@gmail.com
A program engedélyszáma: T-05-123/2016


Tanfolyam rövid összefoglalója (T-05-123/2016)
Hogyan is zajlik egy konzultáció kliens és segítő között a szociális szférában? A szakember általában arra kéri a hozzá fordulót, minél részletesebben számoljon be a problémáról, amivel küzd és mindenről, ami szerinte ahhoz kapcsolódik. Ez természetes is, hiszen fontos számára a helyzet minél alaposabb megismerése. Ha azonban hosszú távon arra rendezkedik be, hogy a kliens patológiájára, problémakategóriájára és annak elemzésére koncentráljon, észrevétlenül problémafókuszúvá válik a segítői kapcsolat, a segített pedig azt az „üzenetet” kapja, hogy diszfunkcionálisan működik, a körülmények áldozata.
Minden segítőnek az a célja, hogy a kliens képessé váljon arra, hogy termékeny, kielégítő életet éljen, amivel elégedett lehet. Egy ilyen alapállásból azonban sokkal nehezebb megtalálni az ehhez vezető utakat, erőforrásokat. A képzésen elsajátított megoldásközpontú módszer segítségével új alapokra helyezzük, a következő alapelvek mentén építjük fel újra a segítői kapcsolatot:

  • Akármilyen küzdelmes is a kliens élete, akármilyen problémák nehezítik is azt, megvannak benne az erőforrások életminősége javítására. A szakember célja ezek azonosítása és visszajelzése.
  • Fokozza a kliens motivációját, ha következetesen a feltárt erőforrásokon van a hangsúly.
  • Kliens és segítője között a kapcsolat kölcsönös együttműködésen alapszik: nem a szakértőé az utolsó szó abban, hogy a kliens mit gondol maga számára a legjobbnak.
  • A kliens kompetenciájára koncentrálás megóvja a segítőt attól, hogy megítélje (sokszor tévesen) a kliens nehézségeit, ehelyett annak meglátására készteti, hogyan kezeli, éli túl a legkilátástalanabb helyzeteket is.
  • A legnehezebb helyzet, környezet is tartogat lehetőségeket.


A megoldásépítés lényege tehát, hogy a szakember a kliens referenciakeretében maradva támogatja őt a változásban. A képzés során a megoldás fókuszú ülések részletes menetét, módszerét sajátítják el a felnőttképzésben résztvevők: olyan stratégiákkal lesznek gazdagabbak, ami a legnehezebb helyzetekben is segítségükre lehet.